Hanya Untukmu...






Gembira bersama

"Iffah nak makan apa?" Mama bertanya.

"Koey Teow Goreng je lah."Jawab saya ringkas sambil ketawa.

Mama bingkas bangun menuruti permintaan anak angkatnya. Lalu memesan air minuman kegemaran saya juga.

"Iffah2..Jom kita main dekat air terjun tu nak tak?"Soal Eza si teman sebaya. Umpama adik- beradik kami bersama. Rakan sepermainan saya itu dengan riangnya bercerita pelbagai peristiwa di sekolahnya. Tidak ketinggalan juga saya.

"Wei...Aku rasa kita ni dah lama sangat kenal kan???Dari kecik lagi....Tapi rasa macam sat ja..."Ujarnya tulus.

"Ya...Macam sekejap je..."Balas saya mengukir senyuman sambil tangan memercikkan air ke mukanya.Kemudian kami saling berbalas-balasan dengan hati yang penuh riang dan gembira bersama..

Itulah nikmatnya ukhuwah. Semuanya akan terasa indah jika berukhuwah kerana Allah..

12 Tahun Berlalu

"Eza cakap Iffah ngan dia kenal dari kecil lagi...Bila mama????Macam mana Mama dengan Ummi boleh kenal???"

"Ye la....Dulu kebetulan Iffah dengan Eza masuk nursery yang sama..Masa tu, Ummi kan muda lagi...Jadi tak berapa pandai bawa kereta..So, mama lah yang tolong ambil dan hantar Iffah..."

"Lepas tu??" Minda saya tidak sabar untuk mengetahui ceritera seterusnya. Terasa bersalah andai diri sendiri tidak tahu sejarah pertemuan antara dua keluarga karib ini.

"Sampai satu masa tu...Mama datang rumah Iffah...Kebetulan...Atuk Iffah kan datang rumah Iffah masa tu...Masa Mama masuk rumah Iffah...Tiba-tiba nampak atuk Iffah...Mama pun terkejut..."

"Kenapa.."

"Masa Mama masuk tu..Mama cakap,"Ehh???Ustaz???" sebab rupa-rupanya atuk Iffah tu guru Mama...Jadi bertambah rapatlah Mama dengan Ummi...Sampai sekarang...Dah besar dah Iffah ye...Bijak pulak tu....Terkumat kamit mulut menghafaz..."

Saya tersipu malu. Mengukir senyuman bangga di atas pertemuan ini.

"Ye lah Ma.... Dah 12 tahun dah..."

12 tahun berlalu...Pastinya pelbagai kenangan telah diharungi bersama..Biarlah ia kekal sebagai lipatan sejarah hidup kami.Bukan di kotak fikiran semata-mata..

XXXXXXXXXXXXXXXX

"Kakak...Kakak simpan gelang ni sampai bila-bila tau..."Kata Mama sambil tangannya memakaikan gelang yang masih berkilat itu ke tangan saya...

Saya diam. Manik-manik jernih mula kelihatan.

"Takkan dapat ku balas..."Detik hati kecil ini..

Seutas gelang Pemberianmu

Saya melangkah ke bilik air rumah tersebut. Kemudian mengambil air wudhuk.
Kemudian saya melangkah ke bilik tidur tadi kembali.

"Eh....Eza dah bangun?"Saya terperanjat apabila melihata sahabat saya itu sedang bersiap-siap ke sekolah..."Ya...Tadi aku dengar hang buat apa..."

Saya mengukir senyuman. Hari ini hari terakhir saya di sini. Kemudian akan berangkat ke Kuala Lumpur dan bersedia untuk ke Lapangan Terbang AntaraBangsa. Meninggalkan bumi Malaysia seterusnya menyambung perjalanan di luar negara.

Saya merenung gelang pemberian keluarga sakinah itu. Seutas gelang ini...Menyimpan seribu pengertian..Membawa seribu kenangan..Dan seutas gelang ini...Adalah satu mutiara..Renungan di suatu ketika..

26 April lalu...Hari Ulangtahun Mama...24 April pula...Hari Kelahiran Eza...Semoga dalam limpahan rahmat dan berkat-Nya wahai Keluarga Sakinah..

Buat Mama..Hanya Allah yang mampu membalas jasa kalian...Berbahagialah dalam sinar Hidayah dalam hidupmu..

Akhirnya...

Mama..Hanya Untukmu...


Semoga ukhuwah ini terbina untuk selamanya...

Mencari Dan Terus Mencari Damai Yang Hilang

Semoga beroleh manfaat..



03 Mei 2010

Comments

Makbonda said…
Iffah,tentu mahal gelang itu kan,harga sutas ikatan ukhuwah. Sayu hati Makbonda.
Makbonda..

Ya...Mahalnya kerana jasa...Sucinya kerana memori..Cantiknya kerana kenangan...Indahnya kerana ikatan...Pasti Makbonda juga pernah menerima insan yang bernama teman..

Popular Posts